Hur tänkte dem här…

När det bara blir så fel.

Lisebergs senaste reklamkampanj har fått utstå en hel del kritik och detta helt berättigat. Liseberg handlar för mig om glada barn, gröna kaninöron, hissnande bergochdalbaneskrik och sockervadd. Helt emot de bilder Liseberg nu visar på sina reklamplanscher, där gråtande/skrikande barn ser helt förstörda ut. Anledningen? Att de tvingas åka till Mallorca, Kreta eller Italien.

Självklart förstår jag syftet med kampanjen; Lisberg är det självklara valet om man vill ha glada barn, men bilderna ger ingen som helst koppling till glada barn, semester eller sommar. Tvärtom! Barnen ser helt förstörda ut. Dessutom är bilderna obehagligt retuscherade och jag får lite känslan av läskiga skräckfilmsbarn.

  

Värst av allt med kampanjen är budskapet ”Vissa barn tvingas åka till Kreta/Italien/Mallorca i sommar”. Med så många familjer i Sverige som inte har råd att åka på semester ut till Europa, eller barn som inte ens har möjligheten att få komma till Liseberg är detta ett hån! Som ett slag i ansiktet på familjer som kanske kämpar för att överhuvudtaget få vardagen att gå i hop. Osmakligt!

Reaktionerna har inte låtit vänta på sig och kampanjen upprör. Viktor Ragnemars protestaffisch har spridit sig och budskapet han sänder ut beskriver väldigt bra vad många nog tycker och tänker.

Kampanj, Twitter, Reklamkampanj, Liseberg,  protestaktion,  upprörda känslor

Liseberg försvarar kampanjen med följande ord ”Vår  förhoppning är att bild, rubrik och logotyper ska locka fram ett leende  och att betraktaren skall se humorn i det”. Nja, inte funkade det på mig och jag är mycket tveksam till att till exempel barn (som väl ändå Liseberg indirekt vänder sig till) förstår ironin i kampanjen och längtar efter att få åka till Liseberg… ”Woho sockervadd och bergochdalbana och jag slipper gråta i Grekland!”

Apollo som är störst på resor till Grekland har motagerat på kampanjen på ett ytterst fyndigt sätt, genom att erbjuda alla barn som kan visa en lisebergs entrébiljett extra rabatt på resor till just Grekland. Snacka om att dra nytta av situationen…

2 Comments

  1. Hi there i am κаvіn, its mу fіrst time to cοmmentіng anyplаce, when i
    read this paragraph i thought i could alѕo mаκe cоmment due to this sеnsiblе paragгaph.

    Ηere is mу hοmеρаge …
    Visitar La P঩Na De Inicio

  2. Dmitry skriver:

    Ff6r oss som har ff6ljt kounmmen pe5 ne4ra he5ll, vet att kounmmen (den styrande minoriteten med socialdemokraterna i spetsen) skjuter till skattemedel lite hur som helst ne4r bolag inte ge5r bra. Eller ff6rvaltningar. Eller ff6reningar. Stadshjulet har redan kostat kounmmen en hel del! Liseberg e4r en kassako ff6r kounmmen, som dessutom finansierar annan verksamhet utanff6r sje4lva parken, vilket e4r bra. Men det e4r inte som vilket ff6retag som helst. Ett privat ff6retag skulle aldrig plf6tsligt presentera en nyhet om att bygga ett stadshjul mitt i en central stad – utan att fre5ga ne5gon. Det kan bara ett bolag som styrs av mr J. Hjulet e4r en hf6gfe4rd!