och hur tänkte dem här?

På tal om osmakliga reklamkampanjer.

En kollega på jobbet tipsade mig om en av  Louis Vuittons kampanjer.  Det är så mycket med de här bilderna som bara känns fel. Kvinnorna ser döda ut, hela den förvridna kroppsställningen ser helt onaturlig ut. Inte lägger sig en levande människa ner såhär? ”Oh jag slår mig ner lite bekvämt här i gräset med ben, armar, fötter och leder pekande åt lite olika håll i obekväma vinklar” Med kroppsställningen, den halvöppna munnen och de mörkt sminkade ögonen ser kvinnorna inte bara döda ut, de ser ut som offer, kvinnor som blivit våldtagna och mördade. Hela bildspråket talar just våldtäkt, misshandel och mord, med handväskan slängd/tappad bredvid kroppen och fåglarna runt kroppen. Vita duvor brukar spegla själen som lämnar kroppen och döden. Fåglar runt en död kropp är inte heller helt ovanligt, då som mat för fåglarna…

Jag kan inte sluta undra. Vad vill man ha sagt med den här kampanjen? Hur tänker man att bilderna ska tilltala kvinnor? Är syftet att skapa reaktion, ”all publicitet är bra publicitet” brukar man ju säga…

Jag kan däremot inte förstå hur någon kvinna skulle tilltalas av dessa bilderna, det är inte direkt så jag kommer springa ut och köpa en Louis Vuitton väska på nästa lunchrast!

LouisVuitton-2010ilkbaharyaz

LouisVuitton-2010ilkbaharyaz2

 

4 Comments

  1. Pangeran skriver:

    Ha, ha de4r den satt den, be5de mitt i prick och en sle4nge5t ”idioterna”:)Snyggt jobbat!Kul att Ni fick till en telneptrovpig kve4ll ute pe5 kolonin, behf6vs att man som kollegor tre4ffas e4ven under se5dana former.Synd om Din son som hamnade pe5 sjukhuset se5 de4r akut, var nog ne5gon mening med att Edvin redan var planerad att vara hos Dej f6ver helgen!Njut av ledighet och barnbarn!

  2. alfonso skriver:

    .

    áëàãîäàðñòâóþ!

  3. adam skriver:

    .

    áëàãîäàðñòâóþ!!